maandag 12 september 2016
Onze kleutertjes en groep 3
Vandaag is het weer eens uitgebreid in het nieuws. Onze Staatssecretaris van onderwijs, Sander Dekker, vindt dat er te veel kleutertjes blijven zitten in groep 2, of niet doorstromen naar groep 3, zo hij het noemt.
Dat is een nationale ramp want onderzoek toont aan dat die kinderen nooit blijvend profiteren van een derde jaar kleutertje zijn. Dat kan zijn, maar ik kan u verzekeren lieve Sander Dekker, ze profiteren OOK niet van snel door naar groep 3.... Daar kunnen ze blijvend de negatieve gevolgen van ondervinden.
Ik kijk naar mijn eigen blaag, een vroege leerling dus net 11 jaar en nu in groep 8. Veel kinderen zijn daar al 12, sommige zelfs al 13, want als je lekker lang kleutert en misschien nog een keer blijft zitten, ben je zo 2 jaar ouder dan die van mij. En ik zie dat die kinderen, ouder, rijper, sommige gehaaider en zelfverzekerder, zich makkelijker handhaven in die extreem grote klas dan mijn kind.
Dat van die grote klas was ook een ideetje van de Staatssecretaris. Gezellig lekker dicht op elkaar in een veel te warm klaslokaal elkaar irriteren. Daar leer je heel van. Ik weet alleen niet precies wat, of het moet zijn dat je leert je schouders optrekken en probeert je te concentreren en lering trekken uit wat je ziet bij je juf. Onderwijzen doet ze al lang niet meer. Handhaven, dat doet ze. Zichzelf en de situatie in de klas, want onderwijzen en het een beetje leuk houden gaat niet met 32 kinderen.
Onze kinderen zullen mede daardoor niet snel kiezen voor een baan in het onderwijs want wat ze zien en meemaken maakt het voor hen niet de baan van hun dromen.
Sommige kleuters blijken eind groep 2 nog niet klaar voor leren schrijven en lezen en dat vindt de Staatssecretaris zorgelijk. Ik snap niet waarom. Ieder kind is anders en tijd is nog geen onderwerp.
Als je er nog niet aan toe bent om stil te zitten en te focussen, dan moet je het recht hebben om die tijd te krijgen en nog even lekker klein te zijn. Nog even geen hoofdzaken, maar spelen, vrijheid ervaren en dan komt dat "er aan toe zijn" van zelf. En ze dan snel in januari als nog door laten stromen naar groep 3? Ik zou het niet doen. Geef ze de ruimte om wat steviger te worden in hun bestaan, ze hebben tijd genoeg. Van al die stress en het gehaast worden kinderen heus niet gelukkiger. En het enige voordeel "voor later" is ze dat ze een jaar eerder achter een bureau zitten. Word je daar nou een beter mens van?
De kinderen die er wel aan toe zijn, die kunnen door. Dat is goed voor ze, het daagt ze uit, niks mis mee. Maar is het niet zo, láát ze dan even. Voer die druk niet zo op. Het wordt er uiteindelijk thuis ook niet gezelliger van als je als ouders alleen maar bezig bent met achter de broek aan zitten omdat er van alles moet en je kind er toch nog niet aan toe is.
En daarom stel ik voor, Sander Dekker, als ervaringsdeskundige want moeder van een snel doorstromend kind, maak je niet te veel zorgen. Het komt uiteindelijk wel een keer goed met de kinderen. Het kost misschien iets meer geld, dat is waar. Maar er is vast wel een creatieve ambtenaar in uw ministerie die dit oplost door op zoek te gaan naar een potje waar dat extra geld uit kan komen. En als u die ambtenaar dan bij het jaarlijkse rondje beoordelingsgesprekken complimenteert met die briljante ideeën, vraag voor de grap eens hoe lang hij of zij gekleuterd heeft, of misschien een keer is blijven zitten. Ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Die dekker doet net alsof er aan de lopende band kleuters langer in Gr. 2 blijven.
BeantwoordenVerwijderenIk heb 42 jaar in het basisonderwijs gewerkt, ben een kleuterleidster van de oude stempel en het kostte toen al heel wat moeite en vooral overredingskracht om een kind langer op de kleuterschool te laten blijven. En dat was echt niet een kind per jaar, het kwam weleens voor net zoals het heel zelden voorkwam, dat een kind eerder naar Gr. 3 ging. Ook dat werd niet licht besloten. Kortom: ik weet niet waar die man het over heeft en het is vooral oude koek. Het lijkt wel of hij zelf niet in Nederland naar school is geweest. We gebruikten vroeger trouwens het woord spelen niet uitsluitend, het was spelend leren en heeeeeeel vroeger: arbeid naar keuze of werkles. Het is om te huilen hoe het onderwijs voor 4,5,6 jarigen is verworden tot schoolse voorbereiding op de toekomstige lessen in Gr. 3. En niet te vergeten de komst van die vreselijke toetsen. En het gebrek aan ruimte. De bouw en poppenhoek besloegen vroeger bijna de helft van mijn klaslokaal. Er werd gebouwd met kisten en paaldorpen en lange planken. Er was een zandtafel en een watertafel in de klas. Nu zijn er zelfs scholen waar geen zandbak meer buiten is. dat is zo slecht voor de vloerbedekking en zo vies. Vreselijk, deze ontwikkeling. We hadden een schuur vol met autobanden, paalkoppen, planken, oude dekens en doeken, grote terk en duwkarren en heeeel veeeel zand en struiken. We hadden ook lage boompjes waar in geklommen kon worden. We hadden dieren in de klas, we voedden een nest eenden op, mijn hond ging mee naar school, we hadden een konijn in de klas. Ik kan zo nog uren doorgaan, dit is een kleine impressie. Ik ben in ieder geval blij, dat ik toen heb mogen werken en dat ik zoveel mooie ervaringen heb gehad met mijn creatieve en inventieve kleuters, die allemaal goed terecht zijn gekomen ook zonder de kennis van 26 letters voordat ze naar Gr. 3 mogen.
Ik kreeg nu juist nét t gevoel dat er wat lúcht kwam voor de kleuters: minder cito-gedoe, meer ruimte voor spel. Nou moet híj zo nodig het vuurtje weer eens lekker opporren en veel onrust zaaien en ook: tweedracht tussen ouders en leerkrachten. Ook ík sta al 42 jaar voor de klas en zie hoe de kleuters motorisch achteruit gaan. Ja, verbáál zijn ze een stuk sterker, maar emotioneel en qua zelfstandigheid zijn ze eenbstuk mínder dan "onze" kleuters van een fiks aantal jaren geleden. Ik noem het KIPPENDRIFT: zo snél mogelijk leren lezen, rekenen: met wélk doel???? Dat heeft niemand mij ooit nog duidelijk kunnen maken! De stress is hoog voor de kinderen, jonge burn-out ligt op de loer én de faalangst wordt er niet minder van. Tja..... Het gaat maar om 1 ding: GELD. Ten koste van onze kinderen.
BeantwoordenVerwijderenHeeft meneer Dekker ook wel eens gekeken naar de leeftijd van de kinderen die een verlengde kleutertijd krijgen aangeboden? Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat het overgrote deel daarvan nog maar net anderhalf jaar gekleuterd heeft! Er is niet voor niks een groep 1 en een groep 2, dan zou je toch zeggen dat ze recht hebben op minimaal 2 jaar kleutertijd? Er wordt ook niet van ze verwacht dat ze groep 5 en 6 in minder dan 2 jaar afronden! Geef kinderen de tijd die ze nodig hebben!
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenRuben zou in december 6 worden en mocht ook al naar groep 3, want hij was zo slim. Maar Ruben kon niet goed stil zitten, verkleedde zich als ridder en wilde eigenlijk alleen maar buiten spelen. Gelukkig begreep de basisschool dat! Ruben is nu 20, derdejaars geneeskundestudent. Hij doorliep fluitend het gymnasium en was altijd een blije, gelukkige leerling, met veel vrienden.
BeantwoordenVerwijderen