Man, man wat een dag. Denken we fijn nieuwe hoortoestellen voor onze slechthorende zoon van 11 te bestellen, want de oude zijn 5 jaar oud en dus heeft hij recht op nieuwe. Logisch, de techniek staat niet stil en na 5 jaar is ook de techniek in zijn huidige toestellen verouderd, dus op naar onze vaste leverancier: Beter Horen... wat kwamen we bedrogen uit... en dat lag niet aan Beter Horen. Het is onze zorgverzekeraar Menzis die vandaag zorgt voor ons stresslevel op code rood en een veel te hoge bloeddruk.
In principe krijgen kinderen hoortoestellen 100% vergoed. Terecht natuurlijk want een beetje hoortoestel voor een kind kost al gauw 1000 euro per stuk. Heb je een fijn gevulde portemonnee, dan is een deel zelf betalen geen probleem. Maar heb je dat geld niet, dan kan je je dus de hoortoestellen niet permitteren en ontbeert je kind de broodnodige ondersteuning. Vijf jaar geleden, toen wij de eerste set hoortoestellen moesten aanschaffen, was onze eigen bijdrage bijna 1200 euro. Nu zou alles beter worden, want sinds 2016 worden de hoortoestellen 100% vergoed. Toch?
Nee dus, onze fijne zorgverzekering Menzis, met hun alleszeggende slogan "iedereen is welkom" vergoedt niet als je de hoortoestellen bij Beter Horen afneemt. Ze verdienden daar niet genoeg en hebben het contract stopgezet. Als alternatief bieden ze ons 3 andere leveranciers. Briljant, als je volwassen bent, waardeloos voor kinderen. Wat zijn die alternatieven dan?
* Schoonenberg Direct. Dus niet de Schoonenberg winkel waar Willeke Alberti wel eens binnen loopt om te horen dat er met haar gehoor gelukkig niks mis is. Nee, met deze formule bezoek je eenmalig een winkel, neemt de hoortoestellen meteen mee en regelt de rest online. Dat kan niet met kindertoestellen want die hebben een hoorstukje dat op maat gemaakt wordt. Bovendien zijn kinderhoortoestellen maatwerk, daar heb je geen setje van op de plank liggen. Optie 1: kansloos.
* Hans Anders. Met alle respect, de Aldi onder de audiciens. Ik zou daar voor mij zelf niet eens een bril kopen, laat staan dat ik met mijn kind daar heen ga voor hoortoestellen. Los van dit vooroordeel, ze leveren geen maatwerk kindertoestellen. Optie 2: kansloos.
* Van Boxtel. Nog nooit van gehoord, maar een rondje internet leert dat er hier één winkel van in Den Haag is, op een onmogelijke plek midden in het centrum. Niet geopend in het weekend en door-de-weeks onhandige openingstijden voor schoolgaande kinderen. Optie 3: kansloos.
Het is volstrekt duidelijk dat Menzis bij het afsluiten van de contracten de doelgroep "kinderen" niet heeft meegenomen. En dus gaat de vergoeding niet door. Om in aanmerking te komen voor 75% vergoeding moet Beter Horen aantonen dat wij tevreden klanten zijn.
Belachelijk.
Als je al 5 jaar bij een leverancier komt, kun je er vanuit gaan dat wij tevreden zijn. Er is ondertussen een fijn dossier opgebouwd over onze zoon bij Beter Horen. Zij weten wat de beperkingen zijn, kunnen hier feilloos mee omgaan en, zo veel belangrijker, ze zijn goed in de omgang met ons kind. Want omgaan met kinderen met een auditieve beperking is niet altijd eenvoudig.
De bezoeken bij de audicien duren vaak lang, kinderen moeten geduld opbrengen en dat vraagt nogal wat. Van kind, ouder, maar ook van audicien. Als je die band eenmaal hebt opgebouwd en nu door je verzekeraar wordt gedwongen om die op te geven omdat zij er beter van worden, breekt er wat. Het heeft me wat tranen gekost vanmiddag. Dan maar geen vergoeding, dan spreken we ons spaargeld wel aan, maar ik laat me niet dwingen om over te stappen en weer opnieuw te beginnen met gesprekken, testjes, dubbele afspraken die allemaal tijdrovend zijn en waar ik steeds opnieuw mijn kind voor van school moet halen.
De bezoeken bij de audicien duren vaak lang, kinderen moeten geduld opbrengen en dat vraagt nogal wat. Van kind, ouder, maar ook van audicien. Als je die band eenmaal hebt opgebouwd en nu door je verzekeraar wordt gedwongen om die op te geven omdat zij er beter van worden, breekt er wat. Het heeft me wat tranen gekost vanmiddag. Dan maar geen vergoeding, dan spreken we ons spaargeld wel aan, maar ik laat me niet dwingen om over te stappen en weer opnieuw te beginnen met gesprekken, testjes, dubbele afspraken die allemaal tijdrovend zijn en waar ik steeds opnieuw mijn kind voor van school moet halen.
Nee, we doen dat niet. We geven Menzis de kans hun wanbeleid door geld te verdienen over de rug van ons kind om te zetten in positief nieuw beleid. Er zijn op dit moment weer onderhandelingen aan de gang voor het nieuwe jaar. We hebben een klacht ingediend bij Menzis met het verzoek hoortoestellen voor kinderen 100% te vergoeden, ongeacht de leverancier. Kinderen met slechte oortjes hebben het al moeilijk genoeg, laten we het nou eens keer makkelijk maken.
Goed verhaal. Menzis moet zich schamen.
BeantwoordenVerwijderenGoed verhaal. Menzis moet zich schamen.
BeantwoordenVerwijderenGoed verhaal Marg, hopelijk doet Menzis er iets mee, zelfde verhaal bij mij met de rolstoel taxi...Ohra had ineens geen contract meer met Hofstad taxi en na een lange lange zoektocht uitgekomen bij het onpersoonlijke Connexxion.
BeantwoordenVerwijderenWe lezen jouw verhaal en begrijpen zondermeer dat je het liefst geholpen wordt op het adres waar je zoontje al jaren komt. Mocht je toch een bezoek aan Schoonenberg overwegen, we hebben meer Schoonenberg Direct winkels waar we hoortoestellen aanpassen op de manier zoals je dat bij Beter Horen gewend was, ook in de regio Den Haag en omgeving. Deze kun je hier vinden: http://www.schoonenbergdirect.nl/winkels
BeantwoordenVerwijderenMet onze HoorSupport aanpak ondersteunen wij bij het kiezen van en het wennen aan een hoortoestel, zodat je zoontje hoortoestellen krijgt waar hij écht mee geholpen is. Dit programma is ontwikkeld i.s.m. VU mc in Amsterdam. Jullie zijn in ieder geval van harte welkom, ook voor vrijblijvende informatie.
Met vriendelijke groet,
Schoonenberg